محل تبلیغات شما

با توجه به گسترش جوامع و افزایش هزینه های درمان، لزوم آموزش دائمی شهروندان در جهت پیشگیری از بیماری ها و ایجاد فرهنگ خودمراقبتی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

از طرفی نمی توان چشم بر پیشرفت تکنولوژی و گسترش روزافزون استفاده از آن در زندگی فرو بست، این تکنولوژی ها به گونه ای جای خود را در زندگی مردم باز کرده اند که هر فرد در طول روز به طور متوسط بیش از دو ساعت از زمان خود را صرف استفاده از دستگاه‌های هوشمند می‌کند. مقاومت در برابر این سرعت تحولات امکان ناپذیر است، در این تغییرات پرشتاب کسانی برنده اند که با هوشمندی، سرعت و انعطاف بیشتری به تحولات پاسخ داده و خود را با این موج سازگار کنند، در این راستا بهترین واکنش ممکن استفاده از بستر ایجاد شده و گسترش مفاهیم حوزه سلامت به حوزه تکنولوژی می باشد.

در این میان، با توجه به کمبود فضای فیزیکی و هزینه های بالای ایجاد بستر های فیزیکی برای آموزش و اطلاع رسانی درحوزه سلامت، نقش تکنولوژی و رسانه های دیجیتال، به دلیل فراهم آوردن امکان آموزش از راه دور و گسترش دانش خود مراقبتی و پیشگیری به روشی نوین ، موثر و کم هزینه، پررنگتر می شود.

در ادامه با بررسی آمار استفاده از بستر های دیجیتال در حوزه سلامت، میزان اهمیت و تاثیر آن در سلامت افراد را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

آمارها نشان داده که بسیاری از افراد وقتی درباره یک بیماری می‌شنوند یا به آن دچار می‌شوند، برای کسب اطلاعات بیشتر به اینترنت مراجعه می کنند، به طوری که از هر ۳ نفر ۱ نفر از آن‌ها به منظور شناخت مشکل سلامتی خود از اینترنت استفاده می‌کند. همچنین ۷۲ % از کاربران اینترنت ادعا کرده‌اند که درسال ۹۴ به منظور کسب اطلاعات درمانی و خدمات پزشکان در اینترنت جستجو کرده‌اند. در میان منابع آنلاین موجود، ۷۷ % از بیماران از موتورهای جستجو، ۷۶% از بیماران از وب سایت‌های بیمارستان‌ها، ۵۲% از بیماران از وب‌سایت‌های اطلاعات درمانی و سلامتی به منظور جستجو و تحقیق استفاده کرده اند.

این درحالی است که ۳۴% از خانواده، دوستان و همکاران تحقیق کرده اند و ۴۹% به پزشکان مراجعه و تنها ۳۲% از تلویزیون، ۲۰ % از مجلات و ۱۸ % از رومه ها به منظور جستجو استفاده کرده اند.

این آمار با صراحت بیشتری اهمیت منابع آنلاین در اطلاع رسانی ها و تحقیقات بیماران را بیان می کند.

به غیر از نقش بسترهای دیجیتالی در درمان، موثر بودن نقش آن ها در اطلاع رسانی و آگاه سازی از اصول خود مراقبتی در پیشگیری از بیماری ها، اهمیت توجه مناسب به فرآورده های دنیای دیجیتال در حوزه سلامت را گوشزد می کند، به طوری که طبق آمار ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبت هایی که به سلامت افراد منجر می شود، محصول همین خود مراقبتی هاست.

حال اجازه بدهید نقب عمیق تری در آمار بزنیم.

با توجه به تحقیقاتی که در سال ۹۵ انجام گرفت، ۷۳.۱ % از افراد، نقش آموزش الکترونیک در رشد اطلاعات سلامت را موثر و ۱۲.۳ درصد افراد آن را بسیار موثر ارزیابی کردند، که این ارقام به خودی خود بیانگر تاثیر فراگیر بستر های دیجیتال در ارتقای آگاهی و دانش سلامت افراد می باشد.

همچنین با بررسی میزان نقش پیام ها و اطلاعات سلامت پایگاه های پزشکی و بهداشتی نسبت به سایر رسانه های جمعی در تغییر رفتار کاربران، مشخص شده است که بیشترین رسانه تاثیرگذار رسانه آنلاین است به طوری که نقش اینترنت در میان سایر رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، مجلات، رومه ها، کتب تخصصی و دوستان آشنایان، با ۳۷.۷% بیشترین تاثیرگذاری را داشته است ، درحالی که ۱۵.۴% از افراد، پزشکان و متخصصان را در این زمینه موثر دانسته اند.

بنابراین از طرفی مراقبت سلامت پایدار و با کیفیت، به خدمات متکی بر فناوری اطلاعات و یک پلتفرم دیجیتال وابسته است، و از طرف دیگر این پلتفرم های دیجیتال، مانند وبسایت و اپلیکیشن موبایل، به علت فراگیر بودن، ارزان بودن، سهولت دسترسی و موثر بودن، ابزار مهمی در امر آموزش و اطلاع رسانی به افراد جامعه به خصوص در زمینه سلامت محسوب می شوند و می توان گفت رسیدن به سلامت پایدار و پیشگیری و خود مراقبتی فراگیر در جامعه با ایجاد یک بستر یکپارچه دیجیتال برای اطلاع رسانی، آموزش و پایایی سلامت افراد، در کنار بهره گیری از مزایایی مانند مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن و آسان بودن استفاده، افقی نزدیک و قابل وصول خواهد بود.

خود مراقبتی مجموعه فعالیت ها و اقداماتی است که فرد به صورت داوطلبانه، هدفمند و آگاهانه به منظور حفظ، بهبود، ارتقای سلامت خود و اطرافیان انجام می دهد و به عبارتی بهترین تضمین کننده سلامت در کشور است. متولیان سلامت، رسانه‌ها، مدیران و مردم از ارکان اساسی خود مراقبتی به شمار می روند و از آنجایی که مهم‌ترین عوامل مرتبط با مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلب و عروق، سوانح و حوادث، فشارخون بالا، دیابت، رفتارهای آسیب‌زا نظیر کم تحرکی، استعمال دخانیات و . است به نظر می رسد استفاده از رسانه‌ها؛ صدا و سیما، رسانه‌های مجازی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، مطبوعات و نشریات یکی از بهترین راهکارهای سیستم بهداشتی برای ترویج خود مراقبتی باشد. رسانه ها بهترین ابزار، فضا، فرصت و استفاده از تمام امکانات خود را برای افزایش خود مراقبتی قرار می‌دهند. آموزش مردم برای داشتن یک زندگی سالم، در گرو انتقال اطلاعات به آنهاست که این مهم از طریق رسانه‌ها امکان پذیر است. عرصه سلامت بدون همگامی و همراهی رسانه ها در این امر خطیر موفق نخواهند شد. اگرچه رسانه‌ها بایستی با رعایت اصل دقت و صحت، اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند و درستی این امر نیز منوط به پشتیبانی و حمایت همکاران علوم پزشکی است. جا دارد که پرستاران، ماماها و اقشار پیراپزشک حضور فعال تری در رسانه های عمومی داشته باشند به نحوی که مواجهه مردم با این گروه از کارکنان مراقبتی سلامتی تنها از طریق مراکز درمانی نباشد. بدیهی است توجه به خودمراقبتی فرصتی بسیار مناسب برای پرستاران و ماماهاست تا نقش های آموزشی و پیشگیری خود را پیش از پیش ایفا نمایند تا در جامعه نیز تصویر دیگری از آنان شکل گیرد. علاوه بر همکاران بالینی، اساتید علوم پزشکی نیز از مسئولیت های فرهنگی اجتماعی متعددی برخوردارند و این بدین معناست که استاد باید از نظر اجتماعی پاسخگو به نیازهای سلامتی مردم هم باشد. پیشرفت های تکنولوژی امکان برقراری اعضای هیات علمی را با جامعه اطراف خود (دور یا نزدیک) را به راحتی مقدور ساخته است و استاد می تواند از فضای کلاس و یا بالین فراتر برود و با مردم نیز ارتباط برقرار کند؛ شیوه های ارتباطاتی متعددی مانند وب سایت، وبلاگ ها و شبکه های مجازی مجاز در کشور در دسترسند و استفاده از اين امكانات براي آموزش دانشجویان، مردم، گروه های خاص جامعه و . همگی به تحقق برخي از آرمان‌هاي آموزشی از قبیل تعامل در يادگيري و چند رسانه‌اي بودن، كمك می كند. از آنجایی که خودمراقبتی مدیریت زندگی است و باید بتوان فرهنگ مدیریت زندگی را کسب کرد، استفاده از رسانه ها نیز با مدیریت شود این تاکید به ویژه شامل رسانه های مجازی می گردد که با توجه به مزاياي عمومي آموزش الكترونيكي و قابليت‌هاي ويژه آن در آموزش های سلامتی و ادغام آن در برنامه‌هاي جاري آموزشي مد نظر قرار گیرد. از آنجایی که وبلاگ ها فضایی رایگان می باشند و استفاده از آنها برای کاربران غیر حرفه ای نیز آسان است به عنوان فضایی برای انتشار دانش، و برقراری ارتباط بین کلاس درس، کارآموزی، آموزش و پژوهش با قشر دانشگاهی و مردم می باشند لذا در این مقاله وبلاگ های فارسی مرتبط با ارتقای سلامت و رفتارهای خودمراقبتی مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.

فناوری پای خود را به عرصه خدمات پزشکی و درمانی نیز رسانده؛ به طوری که موجب بروز انقلابی در این حوزه نیز شده است. بیماران حالا می‌توانند جواب سوال‌های خود در مورد سلامتی را روی دستگاه‌های موبایل خود نیز پیدا کنند. نظر سنجی از سوی مؤسسه پیو در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بیش از ۷۲ درصد از مردم آمریکا به صورت آنلاین به دنبال اطلاعات سلامتی خود می‌گردند و از هر چهار نفر، یک نفر در مورد تجربه شخص دیگری که از همان شرایط جسمانی برخوردار بوده است به صورت آنلاین مطالعه می‌کند.

در گذشته شهرت آنلاین برای پزشکان یا دست اندرکاران خدمات سلامتی اهمیت نداشت، اما با توجه به تغییر پارادایمی اخیر که به واسطه دیجیتالی شدن مراقبت سلامتی ایجاد شده است، شهرت آنلاین برای این قشر به یک اولویت بدل شده است.

سهام داران در گردشگری پزشکی درحال آغاز برای به کار گرفتن تمام قابلیت‌های بازار شبکه‌های اجتماعی هستند. ابزارهای سنتی بازاریابی برند درحال هموار کردن مسیر روش‌های فنی هستند و از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد شهرت قوی آنلاین به منظور گسترش دامنه دسترسی به بیماران بین المللی استفاده می‌کنند.

یافته‌های جدید نشان داده است که دپارتمان‌های بین المللی بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت سلامت شاهد مزایای ایجاد کردن شهرت آنلاین قوی به وسیله جذب فرصت‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی هستند. انتظار می‌رود که این روند همراه با رقابتی‌تر شدن بازار گردشگری سلامت شاهد یک رشد بسیار بزرگ باشد.

حالا که افراد و زندگی‌ها بیش از پیش با رسانه‌های اجتماعی سازگار شده است، آنها دیدگاه‌های شخصی خود در مورد سازمان‌های مشخص را نیز از جمله ارائه دهندگان خدمت بهداشتی به اشتراک می‌گذارند. بر این اساس مسافران می‌توانند به جای روی آوردن به جزئیاتی که در صفحات رسانه‌های اجتماعی این سازمان‌ها به دست می‌آید، به این روایت ها تکیه کنند.

نقش رسانه‌های اجتماعی در شهرت آنلاین مراکز درمانی

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند معماری مخرب برای شهرت آنلاین یک سایت گردشگری سلامت باشند. یک ریویو ضعیف از یک کاربر کفی است تا تاثیر منفی خود را بگذارد و علاقه و تمایل سایرین نسبت به آن مرکز درمانی را سست کند. بنابراین لازم است تا تامین‌کنندگان خدمات مراقبت سلامت استانداردهای بالایی از کیفیت و تخصص‌گرایی را بدست آورند و حفظ کنند.

دکتر کوین فو  یکی از چهره‌های موفق در زمینه رسانه‌های اجتماعی و یکی از میزبانان سابق کنگره گردشگری پزشکی به چند روش در دنیای رسانه‌های اجتماعی اشاره می‌کند که به کمک آنها می‌تواند در پیشرفت ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و بالا بردن شهرت آنها و نیز بهبود کیفیت در ارائه خدمات درمانی به طور کلی مؤثر باشد.

دسترس پذیر بودن مقاصد گردشگردی سلامت

این موضوع عنصر بسیار مهمی در بازاریابی برای ذینفعان صنعت گردشگری سلامت است. مقاصد گردشگری سلامت تنها زمانی موفق هستند که برندشان دیده شود و دسترس‌پذیر بودنشان برای بیماران آشکار شود.

بیماران برای مثال به پست‌های فیسبوک و توئیتر رجوع می‌کنند و درگیر اطلاعات سلامتی پست شده می‌شوند. این پلتفرم‌ها تأثیرگذاران قدرتمندی در فرایند تصمیم‌گیری گردشگران پزشکی هستند. در همان مثال بالا آنچه تفاوت ایجاد کرد قابلیت دیده‌شدن بیمارستان بود که آن را از دیگر بیمارستان‌هایی که با چراغ خاموش فعالیت می‌کنند متمایز کرد.

پیشتازی برند و شهرت آنلاین

رسانه‌های اجتماعی مسیری برای سفیران خارجی برند یعنی مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند تا به زبان خودشان در مورد اینکه یک برند چه معنایی دارد صحبت کنند. علاوه بر این رسانه‌های اجتماعی برای دست اندرکاران نیز مسیری همواره می‌کنند تا حوزه‌های شایستگی، نوآوری، مشارکت در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، پیشرفت‌های روزآمد فناوری و داستان‌های موفقیتشان را به نمایش بگذارند.

به گفته دکتر فو، ویژگی‌های یک پلتفرم پیشتاز و مبتکر رسانه اجتماعی این است: بیمار در آن نقد می‌نویسد و رتبه تامین کننده نشان داده می‌شود و به نقدهای منفی بازخورد مناسب داده می‌شود؛ همه اینها به این خاطر است که اشتهار آنلاین تامین کنندگان سالم و بی نقص باقی بماند.

نقش مهم نحوه تعامل با بیماران

برای بیماران چیز چندان غیرعادی نیست که در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد علائم بیماری‌ها، نوع خاصی از درمان مورد نیازشان و نیز پیشگیری از برخی حالات جسمانی باشند. ارائه دهندگان خدمات پزشکی می‌توانند از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی و از راه‌هایی مانند مقاله، پست وبلاگ و پادکست به عنوان مسیری برای آموزش بیماران استفاده کنند و به این ترتیب ارتباط خود را با بیماران در سطوح شخصی و عاطفی برقرار کنند.

علاوه بر این، دست اندرکاران مراکز و مؤسسات بهداشتی می‌توانند از رهگذر رسانه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به بهترین عمل‌ها، به روز رسانی در مورد پروتکل‌های درمانی و اقدامات پیشگیرانه علیه بیماری‌های خاص را در اختیار بیماران قرار دهند. برخی از آنها به صورت زنده عمل‌های جراجی را در صفحات مجازی خود قرار می‌دهند تا به بازدیدکنندگان دانش دست اول در مورد گام‌های لازم برای اجرای یک عمل جراحی را بدهند.

این کار به عنوان یک مدل یادگیری برای دانشجویان پزشکی و دیگر متخصصان این حوزه که می‌خواهند مهارت‌های خود را با تماشای ویدئو بالا ببرند نیز به کار می رود.

رسانه‌های اجتماعی؛ ابزار شهرت آنلاین

اصلاح خدمات پزشکی، موضوعی داغ در بخش سلامت است و کارفرمایان، کارمندان و حتی بازنشستگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بخشی از فرایند ساخت شهرت قدرتمند آنلاین، تهیه چشم‌اندازهای سودمند در مورد مقالات خبری است که بیماران را نگران می‌کند. رسانه‌های اجتماعی باید به عنوان مسیری برای ایجاد گفتگو و تعامل در مورد چنین موضوعات روزانه‌ای که به سلامت مرتبط است خدمت کند.

در مجموع رسانه‌های اجتماعی یک ابزار هستند که اگر خوب به کار گرفته شوند منجر به رشد فوری صنعت گردشگری پزشکی خواهند شد. با داشتن پلتفرمی که بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات را از موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت کنار هم جمع کند، می‌تواند به عنوان مجرایی قدرتمند برای خلق شهرت و عرضه برند به مخاطبی وسیع‌تر عمل کند.


محمد امین صمدانی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی
PIMiningGuide جی تی ای اسپرت|پایگاه ادیت و اضافات بازی جی تی ای دانلود آهنگ نیارک سورسکده بازی جنرال ها ارتش ایران نمونه سوالات ضمن خدمت طرح طبقه بندی مشاغل دانلودها بهترین سایت سکوت آینه